Кабінет Міністрів України без обговорення з громадськістю  ініціював створення мережі регіональних “опорних” шкіл (ХАБів), що викликало неоднозначні оцінки експертів та професійних освітянських спільнот. Передбачається, що ці школи стануть “точками прориву” в українській освіті. Але відповідних прогнозів і розрахунків громадськості не було надано. Ми наполягаємо на необхідності громадського обговорення мети, завдань та концепції цього проекту та необхідності його узгодження з новим Законом України “Про освіту”, проект якого ще знаходиться на доопрацюванні до повторного першого читання.
Враховуючи негативний досвід припинення фінансування загальнодержавних програм “100 відсотків” та “Відкритий світ” та фактичну відсутність моніторингу, звітності та аналізу результатів цих проектів,  ми виступаємо за запровадження мораторію на створення мережі “опорних” шкіл. Існує ризик, що у 2016 році фінансування буде надане, а продовження експерименту щодо створення мережі “опорних” шкіл у майбутньому не відбудеться. Також є сумніви у відповідності запланованого фінансування масштабу проекту. Згідно з Постановою КМУ № 6 від 14 січня 2015 р., освітня субвенція може бути спрямована на здійснення заходів з оптимізації мережі навчальних закладів та на капітальні видатки, в тому числі і на “оновлення навчальної та матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів, які оптимізовані/об’єднані/реорганізовані або які повністю укомплектовані і до яких будуть довозиться учні загальноосвітніх навчальних закладів”. Тому існує імовірність, що урядова ініціатива спрямована не стільки на підвищення якості освіти, скільки на “оптимізацію” шкільної мережі, знищення сільських та малокомплектних шкіл без оприлюднення оцінок можливих наслідків та ризиків проведення такої державної політики.
На нашу думку проект створення опорних шкіл потребує доопрацювання з питань:
  • визначення принципів та процедур відбору, територіального розташування та особливостей фінансування «опорних» шкіл,
  • забезпечення права на якісну освіту для представників всіх соціальних груп;
  • забезпечення прозорості процедур призначення директорів «опорних» шкіл;
  • визначення повноважень директорів «опорних» шкіл та їх філій;
  • реалізації принципів громадсько – державного партнерства та контролю в освіті;
  • сприяння поверненню довіри до державної політики у сфері освіти в цілому.
Доцільність створення мережі “опорних” шкіл, використання бюджетних коштів на подібні урядові ініціативи має бути доведена через результати громадського обговорення і локальних експериментів, які потребують підготовки та узгодження із загальними напрямами реформи з децентралізації. Ми вважаємо, що право ініціювання подібних проектів повинно бути передано на рівень територіальних громад.
Тому, ми пропонуємо:
  1. Запровадити мораторій на регіональні освітні проекти до ухвалення Закону України “Про освіту”.
  2. Провести широку суспільну дискусію щодо доцільності створення опорних шкіл.
  3. Запровадити прозорі та зрозумілі процедури залучення інвестицій для освітніх проектів.
  4. http://rpr.org.ua/news/zayava-ekspertiv-initsiatyvy-rpr-osvita/

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Чи може вчитель піти у відпустку отак посеред навчального року

Положення про батьківські збори

Привітання з отриманням дипломів “магістра”