Трибуна науковця практикам "Атестація 2019"


Трибуна науковця практикам
Василенко Н.В.,
зав.кафедрою управління та адміністрування КВНЗ
«Вінницька академія неперервної освіти»,
доктор пед.н, професор

Світлини
навчально-методичного центру  психологічної служби системи  освіти Вінницької області в умовах реформування психологічної освіти
Атестація 2019
Основна проблема, над якої працює навчально-методичний центр  психологічної служби системи  освіти Вінницької області в умовах реформування освіти в Україні «Усвідомлення поняття вікової кризи, як природного процесу розвитку особистості. Вікова криза – це норма, а не відхилення».
         14.02.2019р. відбулося відкрите навчальне  заняття на тему «Екзистенційна криза батьківства» за проектом «Школа свідоме батьківство», яке презентувала  Ольга Гунько, методист  навчально-методичного центру  психологічної служби системи  освіти Вінницької області, в рамках  роботі обласної атестаційної комісії.
         Метою відвідування є ознайомлення з системою роботи методиста Гунько О. у зв’язку з атестацією.
         Категорія учасників: практичні психологи закладів ЗЗСО та методисти
Р (М) центрів психологічної служби.
       Форма проведення: тренінг
Якщо розглядати життя людини в зрілості як шлях, то всі погодяться, що шлях цей не може бути абсолютно прямим. Адже зрілість настає не відразу, і спочатку людина не має ні досвіду, ні мудрості. Тому їй необхідні «зупинки», щоб подумати про те, що вже пройдено, осмислити досвід і усвідомити його цінність ... Перевірити, чи не варто трохи змінити напрямок, швидкість, тому що з'явилися інші бажання, прагнення, можливості ... А головне, пошукати і знайти в собі нові ресурси партнерства і можливості, це особливо актуально в умовах НУШ, які обов'язково накопичуються в педагога  протягом життя.
Кризи - це ті самі зупинки, під час яких особистість осмислює відрізок пройденого шляху, стверджується в його значущості, іноді переоцінює цінності, шукає і знаходить нове в самому собі, дивується цьому і йде по життю далі, щаслива і здорова.
Але все це відбувається лише тоді, коли людина, зокрема педагоги та батьки  «дозволяє собі» кризу.
       Для обговорення було запропоновано наступні питання:
·        Навіщо нам необхідні кризи?
·        Які кризи переживають дорослі люди?
·        У чому особливість вікових криз зрілості?
·        Що ускладнює проживання кризи?
·        У яких випадках можна сказати, що кризу пройдено благополучно?
      
  
У ході роботи учасникам було запропоновано різноманітні техніки усвідомлення психологом, творчі завдання за допомогою яких було досягнуто розуміння, що вікові кризи варто вважати нормативними,  оскільки вони необхідні кожної особистості для індивідуально-особистісного і соціального розвитку в умовах змін в освіті.



Кожне  особистісне новоутворення, придбане в процесі проживання криз, на  думку учасників тренінгу, є необхідним для того, щоб особистість в цілому була задоволена якістю свого життя, вважала себе щасливою, щоб основний емоційний фон її був позитивним, були відсутні психосоматичні захворювання.         Змістової основою заняття  методист центру О.Гунько  фахове  презентувала елементи авторського проекту «Школа свідомого батьківства».
Приємно бути учасником тренінгу, який, відповідно мети заняття, дав можливість усвідомити  кожному присутньому поняття вікової кризи, як природного процесу його розвитку та участи у формуванні батьків. Вікова криза – це норма, а не відхилення. Заняття, проведене методистом О.Гунько, запланованої    мети досягнуло, яке  було проведено на високому професійному рівні.
     Високий професійний рівень підтверджують власні  методичні  розробки методиста О.Гунько, а саме.  Авторський проект «Школа свідомого батьківства».

Авторський проект «Школа свідомого батьківства».

                                                                                      Ольга Гунько, методист  
                                                                                  Навчально-методичного центру
                                                                                  психологічної служби системи
                                                                                  освіти Вінницької області

       Даний проект створено для батьків дітей, що навчаються на інклюзивній формі. Але він може мати широке застосування, оскільки ми не поділяємо батьків відповідно до потреб та можливостей їх дітей.

Цілі проекту – підвищення рівня педагогічної освіти батьків, психологічна та інформаційна підтримка, надання ресурсу для відновлення психологічних станів, профілактика батьківського вигорання, підвищення самооцінки.       

Мета кожного заняття, що реалізується шляхом проведення тренингов - виховання та підвищення рівня розвитку емоційного інтелекту батьків і дітей. Особи  з високим рівнем емоційного інтелекту добре розуміють власні емоції, а також почуття інших людей, можуть ефективно керувати своєю емоційною сферою, і тому в суспільстві їх поведінка більш адаптивна і вони легше досягають своїх цілей у взаємодії з оточуючими.

        Тренінг – найкраща форма роботи для усвідомлення та передачі інформації, відпрацювання навичок. Тренінг – це ігрова форма, яка вирішує не одну мету: отримуємо фактичні знання, застосовуємо власний досвід, усвідомлюємо це за допомогою спілкування, засвоюємо в грі.  Ефект групового заняття дозволяє зняти відчуття унікальності своєї власної проблеми.
У зацікавлених батьків з’являється можливість розширити рівень психологічної компетентності з питань виховання дітей і створення довірливих стосунків у сім’ї.
Тренінг «Свідоме батьківство» побудований, як конструктор, і складається з 12 тем, але кількість занять з кожної теми може змінюватись. Теми можуть варіюватись. Максимальна тривалість – 3 години.  На кожному тренінгу є інформаційний блок (кожен учасник, за бажанням, представляє інформацію зазначеної теми), це стимулює отримувати більше знань  в процесі пошуку та відбору інформації. Вправи та педагогічні ситуаціі, що пропонуються в ході роботи групи, допомагають актуалізувати знання та усвідомлювати власний досвід. Також у програмі передбачено перегляд кінофільмів, читання книг, домашні завдання, оволодіння сучасними психологічними техніками. Засвоюється багато нових термінів.
Для підтримки комунікативного середовища учасників планується створення закритої тематичної групи у соціальній мережі. Це дасть змогу спілкуватися кожному у зручний для нього час, обмінюватись досвідом, отримувати домашні завдання.
Сьогодні бути свідомими батьками — це діяти не за стереотипами, не за правилами суспільства, а відчувати все серцем, аналізувати, зважувати рішення і робити власні висновки, адже кожна людина індивідуальна, і те, що підходить усім дітям, власній дитині може й не підійти.
Свідомі батьки мають активну життєву позицію, планують створення сім’ї, вагітність, розуміють власну роль у цьому процесі двох партнерів. При цьому важливо раціонально підходити до виховання дитини змалку не з позиції сили, авторитаризму, а з позиції авторитету, порадника, наставника та друга.
Завдання свідомих батьків — навчати дитину не лише рахувати, писати та читати на двох-трьох мовах ще з пелюшок, а й вчити дитину товаришувати, спілкуватися з друзями, зі старшими, не боятись, ставити цілі та досягати їх, вірити у свої сили та оцінювати свої можливості.
Ми вважаємо, що основна мета свідомого батьківства — навчитись жити самому та виховати дитину в гармонійному оточенні, не за жорсткими правилами і в рамках, а даючи право вибору, та своїм прикладом допомагати робити правильний вибір.
Свідоме батьківство починається зі свідомої особистості, свідомої сім’ї, розуміння себе як особистості, активного способу життя. Кінцевий результат у підході свідомого батьківства — це вихована, різностороння та здорова особистість, яка вміє робити власний вибір та приймати виважені рішення, і починати потрібно з себе.
Сьогодні інформація доступна. Але це не додає людині освіти. Як засвоїти, оволодіти? Потрібні  вміння та навички, щоб знаходити та використовувати  необхідну інформацію, свідомо ставитися до своєї соціальної ролі батька. Саме для цього розроблено систему тренінгових занять «Школи свідомого батьківства».

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Чи може вчитель піти у відпустку отак посеред навчального року

Положення про батьківські збори

Привітання з отриманням дипломів “магістра”